Aanpak 17 Bruggen 2019-2023
In 2018 heeft het Algemeen Bestuur (Hoogste beslisorgaan van het waterschap. Zet beleid uit en neemt beslissingen.) ingestemd met de Programmering Bruggen. Het doel van dit programma is de bruggen versneld in goede, veilige staat te brengen. Aanpak 17 bruggen is een onderdeel van Programmering Bruggen. Het waterschap zet hierbij in op duurzame en waar mogelijk circulaire vervanging.
Vervanging bruggen
De vervanging van de bruggen gebeurt in clusters (groepen), op basis van gelijksoortigheid van de bruggen. De groep indeling is voorlopig. Er kan aanleiding zijn om de indeling te veranderen of door andere inzichten bruggen van de lijst te halen. Dan wordt wel een andere aan te pakken brug toegevoegd aan het programma.
Cluster 1: uitvoering in 2020
Tot cluster (groep) 1 behoren de:
- Dieftil
- Oosterwijtwerdertil (Oosterwijtwerd)
- Zwijntil (tussen Zijldijk en ’t Zandt)
- Wehersterbrug (Wehe-den Hoorn).
De planning
- Het streven is om in mei/juni 2020 te starten met de vervanging van de bruggen Dieftil en Zwijntil en om de Zwijntil voor de bouwvak 2020 klaar te hebben.
- Vanaf oktober worden de Wehesterbrug en de Oosterwijtwerdertil aangepakt. De verwachte bouwtijd is ongeveer 4 tot 5 maanden per brug.
Omgeving
We informeren betrokkenen over omleidingen en eventueel te verwachten overlast vanwege de werkzaamheden.
- Bij de Oosterwijtwerdertil en de Dieftil worden tijdelijke fietsbruggen aangelegd.
- Inloopbijeenkomst in februari 2020 was er een inloopbijeenkomst in Oosterwijtwerd voor omwonenden en andere betrokkenen.
-
Nieuwsbericht - gepubliceerd op 17 juni 2020:
Cluster 2: uitvoering in 2021
Nadat de ontwerpen voor cluster (groep) 1 klaar zijn, starten we met de verkenning van vervanging van de bruggen in cluster 2.
Dit cluster omvat:
- Henduurstil (monumentale brug)
- Dijkstil
- Hellenstertil
- Schouwerzijlstertil.
Vervanging Schouwerzijlstertil
Bij de vervanging van de Schouwerzijlstertil wordt de afsluitvoorziening van de watergang (Een rivier, kanaal, sloot of beek die onderdeel is van een stelsel wateren die met elkaar verbonden zijn.) Kromme Raken meegenomen evenals de restauratie van de sluis (Een sluis staat tussen twee sloten of rivieren die een ander waterpeil hebben. Dus aan de ene kant van een sluis is het water hoger of lager dan aan de andere kant. We kunnen een sluis openen zodat er water door kan stromen.). Dit in verband met beperking van de overlast naar de omgeving.
Omgeving
In verband met de monumentale status van de brug Henduurstil en de sluis Schouwerzijl gaan we met diverse instanties om tafel.
Over de aanpak van de bruggen uit cluster 2 gaan we met omwonenden en andere belanghebbenden communiceren.
Overzicht en voorlopige clusterindeling
Naam brug | Gemeente |
---|---|
Cluster (groep) 1 (2020) |
|
Zwijntil | Loppersum |
Dieftil | Loppersum |
Oosterwijtwerdertil | Loppersum |
Wehestertil | Het Hogeland |
Cluster 2 (2021) |
Het Hogeland |
Dijkstil | Het Hogeland |
Henduurstil | Het Hogeland |
Hellenstertil | Het Hogeland |
Schouwerzijlstertil | Het Hogeland |
Cluster 3 (2022) |
|
Vrouwentil | Het Hogeland |
Idsingtil | Westerkwartier |
Meedentil | Het Hogeland |
Olingerbrugje | Appingedam |
Cluster 4 (2023) |
|
Hontil | Groningen |
Roggemadraai | Loppersum |
Nieuwetil | Het Hogeland |
Aanbesteding
In 2019 heeft Royal Haskoning DHV het waterschap begeleid bij de aanbesteding voor het project ‘Raamovereenkomst bouwteam vervanging 17 bruggen in de periode 2019-2023’.
Het waterschap vindt duurzaamheid (Gaat lang mee goed voor de natuur kan lang bestaan van goede kwaliteit) en circulariteit (Hergebruik producten/ grondstoffen) bij de uitvoering belangrijk. Dit aspect is meegenomen in de uitvraag.
De aannemerscombinatie Strukton/Oosterhof-Holman kwam als meest geschikte partij uit de bus.
Bouwteam
Voor de vervanging van de bruggen is een bouwteam ingesteld.
- het waterschap Noorderzijlvest
- ingenieursbureau Royal Haskoning DHV
- aannemerscombinatie Strukton/Oosterhof-Holmanl.
Zij werken de opdracht uit. Ook maakt het bouwteam de duurzame en circulaire ambitie concreter. De duurzame aspecten kunnen bijvoorbeeld zitten in eventueel hergebruik van materiaal, minder transport tijdens de bouw of makkelijker modulair bouwen.
In de media
Waterschappen opereren steeds vaker met aannemers en ingenieurs in bouwteams en raamcontracten. Daarmee verdwijnt langzamerhand de afstandelijkheid tussen waterschappen en de markt. Ook in Groningen slaat een waterschap een brug tussen ingenieurs en bouwers.
Vragen
Omgevingsmanager: Wietske van der Meulen
Bel ons: 050 304 89 11
maandag tot en met vrijdag
- 08:00 - 16:30 uur