Project baggeren maren en kanalen
Het waterschap Noorderzijlvest baggert elk jaar rond de 50.000 kuub in 10 kilometer aan maren (Een maar is een diepe kuil die gevuld is geraakt met water. Het water kan niet wegzakken omdat de bodem bestaat uit een ondoordringbaar laag.) en kanalen. In 2020 baggert het waterschap drie maren in Noord-Groningen. Een maar is een Groningse naam voor een watergang (Een rivier, kanaal, sloot of beek die onderdeel is van een stelsel wateren die met elkaar verbonden zijn.). In de jaren hierna zullen nog veel meer maren en kanalen worden gebaggerd.
Waarom is het baggeren nodig?
Er wordt gebaggerd:
- Om de waterberging (Opvangplekken voor overtollig rivierwater (na bijvoorbeeld heftige regenval), waarbij dit water wordt bewaard voor drogere tijden.) en waterafvoer te verbeteren.
- Om de waterkwaliteit te verbeteren.
- Om de vaarweg voldoende diep te houden.
Planning 2020
- September - oktober 2020: Niehoofsterdiep en Pieterbuurstermaar
De volgende werkzaamheden bereiden wij voor:
- Het inpeilen van de waterbodem (meten van de hoeveelheid bagger (Een laag modder of slib op de bodem van sloten, rivieren, kanalen en meren.) in de watergang (Een rivier, kanaal, sloot of beek die onderdeel is van een stelsel wateren die met elkaar verbonden zijn.)).
- Het afstemmen van het werk met grondeigenaren.
- Het inventariseren en controleren van kabels en leidingen.
- Het inventariseren van de oeverbescherming.
- Het plaatselijk uitvoeren van waterbodemonderzoeken
Deze activiteiten voeren wij uit met een ingenieursbureau die gekozen wordt door middel van een aanbesteding. Als de voorbereidende werkzaamheden afgerond zijn, gaat een aannemer de werkzaamheden uitvoeren. Deze wordt tevens gekozen door middel van een aanbesteding.
Voldoende water in natte en droge perioden
In maart 2020 is de Westeremdermaar gebaggerd. Dit was hard nodig omdat op sommige plekken al meer dan 1 m slib op de bodem lag, waardoor de waterafvoer in de knel raakte en de bevaarbaarheid verslechterde.
Het slib wordt met hydraulische kranen (Hydrauliek is een aandrijftechniek en wordt veelvuldig gebruikt in de werktuigbouwkunde. Hydrauliek is een systeem waarmee doormiddel van vloeistoffen (oliedruk) bewegingen en krachten worden overgebracht.) gebaggerd en op de oevers (Een rand van een kanaal, rivier of meer.) verspreid. Verontreinigd slib wordt met een sleepboot en een kraan uit de maar gehaald, afgevoerd en indien mogelijk hergebruikt. Samen met het waterschap stemt Beukema alles af met belanghebbenden zoals de grondeigenaren.
De komende jaren zullen ook andere maren (Een maar is een diepe kuil die gevuld is geraakt met water. Het water kan niet wegzakken omdat de bodem bestaat uit een ondoordringbaar laag.) gebaggerd worden zodat we voldoende water hebben in natte en droge perioden.
Voor betere waterafvoer, kwaliteit en bevaarbaarheid
Baggerwerkzaamheden
De schone bagger (Een laag modder of slib op de bodem van sloten, rivieren, kanalen en meren.) wordt met een graafmachine ontgraven en verspreid op de kant. Op locaties waar de graafmachine niet bij kan, wordt een schuifboot ingezet. De grondeigenaren verwerken de bagger op hun land. Ze ontvangen hiervoor een vergoeding. Verontreinigde bagger wordt afgevoerd naar een erkende verwerker en indien mogelijk verwerkt
Vanzelfsprekend wordt rekening gehouden met de flora en fauna (Flora en fauna is een vaste Nederlandse uitdrukking waarmee gedoeld wordt op alle planten en dieren die in een bepaalde streek of periode voorkomen.) door bijvoorbeeld het zetten van vlaggen op broedplaatsen en het op tijd maaien zodat vogels niet gaan broeden waar gebaggerd gaat worden. Dit wordt gedaan in overeenstemming met een erkende ecoloog.
Wie baggert
Door middel van een Dynamisch aankoopsysteem (DAS) gaan wij alle baggerwerkzaamheden aanbesteden. In de wet is deze procedure als volgt gedefinieerd:
“een elektronisch proces voor het doen van gangbare aankopen van werken, leveringen of diensten, waarvan de kenmerken wegens de algemene beschikbaarheid op de markt voldoen aan de behoeften van de aanbestedende dienst, dat is beperkt in de tijd en gedurende de gehele looptijd openstaat voor ondernemers die aan de eisen voor toelating tot het systeem voldoen”.
Een DAS kent twee fasen, namelijk een initiële aanmeldfase om geschikte ondernemers te kwalificeren voor het DAS voor baggerwerkzaamheden en vervolgens mini-competities onder alle gekwalificeerde ondernemers.
Zodra het mogelijk is om zich als aannemer hiervoor aan te melden, wordt u op de hoogte gebracht via onze website en mogelijk nog andere kanalen.
Baggeren riooloverstorten
Aan de te baggeren (Het weghalen van slib of modder van de bodem van van sloten, rivieren, kanalen en meren.) kanalen liggen een aantal riooloverstorten (Een voorziening die het mogelijk maakt om bij overbelasting van het riool, bijvoorbeeld wanneer het veel regent, het rioolwater direct te lozen op vijver, kanaal of rivier.). Het hier vrijkomende bagger (Een laag modder of slib op de bodem van sloten, rivieren, kanalen en meren.) moeten we afvoeren naar een erkende verwerker vanwege mogelijke risico’s op ziektekiemen tot 250 m. vanaf het lozingspunt. Op dit moment doen wij onderzoek naar een duurzamere en kostenbesparende omgang met de vrijkomende overstortbagger (Is bagger die dichtbij een riooloverstort uit sloten en kanalen wordt gehaald.). Voorbeelden zijn het verwerken van de overstortbagger in kades of onder wegen, mits uit het onderzoek blijkt dat de bagger ‘schoon’ is. Het onderzoek borduurt voort op een pilot (Klein project of onderzoek dat bedoeld is om iets uit te proberen) in 2017-2018, toen is het waterschap gestart met het onderzoeken van overstortbagger. Meer informatie over deze pilot:
Vragen
Projectleider Ruurd van der Berg
Projectmedewerker Marieke Koers
Bel ons: 050 304 89 11
maandag tot en met vrijdag
- 08:00 - 16:30 uur
Boezemkanalen beheergebied Noorderzijlvest

Alle boezemkanalen hebben samen een lengte van 333 kilometer. De boezemkanalen liggen hoofdzakelijk in het landelijk gebied maar deels ook in het stedelijk gebied. Deze kanalen hebben de functie van waterafvoer en -aanvoer. Van deze boezemkanalen heeft circa 286 km ook de functie van vaarweg (categorie B of C). De vaarwegdiepte varieert van minimaal 1,00 tot 1,40 m ( t.o.v. het streefpeil (streefpeil is het gewenste waterpeil van het oppervlaktewater in rustige weersomstandigheden)).