Ben je een verbindende leidinggevende? Weet jij samen met organisatie en regio de projecten tot een goed einde te brengen? Kun je zorgen dat het team, samen met andere afdelingen, werkt aan onze brede maatschappelijke doelstellingen? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Locatie

Groningen

Aantal uur

36 - 36 uur per week

Salaris

€5305 - €7558

Interesse?

Je kunt reageren tot 30-04-2024

Direct solliciteren

Profielfoto Marion

Wat ga je doen?

Als waterschap bereiken we onze doelen onder andere door het uitvoeren van projecten. Dat doen we vanuit een multidisciplinaire gedachte: bij de planvorming, de uitvoering en de overdracht aan afdeling Beheer & Onderhoud, werken we intern en extern samen. Belangrijke organisatorische uitdagingen waar we voor staan zijn strategische afwegingen, asset management en omgevingsmanagement als onderdeel van het meerjaren plan.

Vanuit een meerjarige begroting besteden we per jaar ongeveer 50 miljoen uit eigen middelen aan projecten. Daarnaast managen we projecten waarbij de financiering uit landelijke regelingen komt, zoals uit onder andere het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). De projecten vallen onder drie programma’s:
 

  • Waterveiligheid: civieltechnische projecten rond waterbergingen, bruggen, gemalen en onze dijken.
  • Voldoende en gezond water: projecten rond de kwaliteit van oppervlaktewater en vergroten van biodiversiteit.
  • Gezuiverd water: rioolzuiveringsinstallaties.
  • Je draagt de HRM-verantwoordelijkheden van jouw team.
  • Je draagt zorg voor de randvoorwaarden die voor jouw team nodig zijn om goed te functioneren. Denk daarbij aan mensen en middelen, maar ook aan een goede taakoverdracht tussen interne teams.
  • Je bent budgetverantwoordelijk en draagt bij aan de jaarplannen.
  • Je geeft leiding aan de ontwikkelingen in het team: het team zit volop in ontwikkeling naar volledig werken volgens het model van Integraal Project Management (IPM). Jij speelt een stevige rol in het verder vormgeven en aansturen van dit ontwikkeltraject.
  • In 2024 ontwikkel je samen met het cluster vastgoed- en grondzaken een visie over de rol en taken van dit cluster. Als teammanager speel je een initiërende en trekkersrol in zowel de visievorming als de implementatie.
  •  Op dit moment is het team bezig met de voorbereiding voor een verandering van werkprocessen en een verandering van verhouding tussen de aantallen vaste en flexibele medewerkers. Daar zal de komende periode management-aandacht naar toe gaan.
  • Je fungeert als intermediair tussen de organisatie en de portefeuillehouder vanuit het bestuur.
  • Je vertegenwoordigt Noorderzijlvest in een aantal externe gremia en samenwerkingsverbanden.
Naast je rol als teammanager heb je ook een rol in het management van Noorderzijlvest.
  • Samen met de directie en 11 andere teammanagers werk je aan organisatieontwikkeling en verbetering van processen.
  • Als teammanager Plannen en Projecten speel je een actieve rol in een aantal organisatie brede ontwikkelingen, zoals:
    • Verdere invulling en positionering van planvorming binnen de organisatie.
    • Optimaliseren gezamenlijk inhoud geven en positioneren van het gebiedsgericht werken.
    • Implementatie van nieuwe systemen in 2024, waarvan vooral het financiële- en het zaaksysteem veel impact hebben op het team Plannen en Projecten.
    • Verder professionaliseren in een gezamenlijk leiderschapstraject in2024.

Functie-eisen

Als teammanager Plannen en Projecten ben je een verbinder en sterk gericht op samenwerking. Je ondernemende geest en proactieve houding maken dat je snel schakelt tussen verschillende strategische, tactische en operationele vraagstukken. Met jouw leiderschapsstijl weet je anderen in hun kracht te zetten. Je toont situationeel en coachend leiderschap binnen al je activiteiten waarbij je kwaliteitsgericht, verandervaardig en kritisch bent. Jouw politiek-bestuurlijke sensitiviteit is goed ontwikkeld. Je hebt visie op de veranderingen in ons klimaat, de gevolgen hiervan voor de projecten en de veranderende opgave van Waterschap Noorderzijlvest. Je hebt een idee wat dit gaat betekenen voor ons werk en de manier waarop we dit doen.

Daarnaast beschik je over:

  • Je hebt een WO werk- en denkniveau.
  • Je hebt tenminste 5 jaar relevante werkervaring in een leidinggevende functie of functieniveau.
  • Je kunt je goed inleven in de denkwereld van anderen.
  • Je hebt aantoonbaar affiniteit met de projectenorganisatie.
  • Je hebt ervaring met integraal projectmanagement (IPM).
  • Je kunt belangen van diverse onderdelen van het proces van strategie, assetmanagement, planvorming, uitvoering tot en met afstemming met het team Onderhoud en Beheer in het geheel overzien en helpen borgen binnen projecten.

Arbeidsvoorwaarden

  • Een baan in een maatschappelijk werkveld; een baan die het verschil maakt in ons prachtige werkgebied.
  • In eerste instantie een dienstverband voor bepaalde tijd (1 jaar). Bij gebleken geschiktheid zetten we je arbeidsovereenkomst graag om naar een dienstverband voor onbepaalde tijd.
  • Een salaris van minimaal €5.305,- en maximaal €7.558,- bruto per maand (schaal 13) op basis van een fulltime dienstverband van 36 uur.
  • Boven op je brutosalaris ontvang je 21% IKB (Individueel Keuze Budget). Dit kun je laten uitbetalen of op een andere manier inzetten, bijvoorbeeld om extra verlof te kopen.
  • Uitstekende mogelijkheden om een goede balans te creëren tussen werk en privé: variabele uren en thuis werken is mogelijk.
  • Een pensioenregeling bij het ABP-pensioenfonds.
  • Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een eigen budget voor opleidingen van €6.000,- per 5 jaar.
  • Een vergoeding voor reiskosten van woon-werk, thuiswerkvergoeding en een fietsregeling.
  • De standplaats is Groningen. Ons kantoor is makkelijk bereikbaar met de fiets, openbaar vervoer of eigen auto.

Jouw toekomstige afdeling en organisatie

  • Het team Plannen & Projecten is verantwoordelijk voor de planning en realisatie van de projecten uit onze investeringsbegroting.
  • Het team bestaat uit ruim 30 vaste medewerkers en een wisselend aantal tijdelijke medewerkers ook ongeveer 30.
  • Het merendeel van de teamleden werkt in rollen volgens het model van Integraal Project Management (IPM). 
  • Het team heeft 2 interne opdrachtgevers. Bij hen is de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de projecten belegd. Sinds kort delen de teammanager en de 2 interne opdrachtgevers de dagelijkse aansturing en coördinatie van het team.
  • Ook het cluster vastgoed- en grondzaken is onderdeel van het team.

Over Waterschap Noorderzijlvest

Waterschap Noorderzijlvest bevindt zich in een uniek gebied waarbij bodemdaling als gevolg van aardgaswinning en aardbevingen het waterbeheer aanzienlijk beïnvloeden. De gevolgen van deze ontwikkelingen als ook klimaatverandering hebben effect hebben op het (afval)watersysteem. Een stijgende zeespiegel, meer en langere perioden van hevige regen, afgewisseld met langdurige droogte, maar ook de opgaven op het vlak van duurzaamheid en nieuwe (probleem)stoffen: problemen die vragen om robuuste oplossingen. Wij willen dat ons (afval)watersysteem zo veel mogelijk natuurlijk functioneert en dat het voor de lange termijn klimaatbestendig, veerkrachtig en gezond is. Dit vraagt van ons passende en betaalbare maatregelen in een maatschappij die daarover mee wil praten en invloed op wil uitoefenen.

Om de uitdagingen van ons waterschap in goede banen te leiden, voeren we een organisatie optimalisatie door, zodat we beter in staat zijn om toekomstgericht en integraal te werken. We denken dat we hiermee een goede basis leggen om strategisch te denken, de plannen vervolgens te vertalen naar ons dagelijks werk en het werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren. En dat wordt steeds belangrijker in een maatschappij die verandert en veel van ons vraagt.

Sollicitatieprocedure

We zien je sollicitatie inclusief curriculum vitae en motivatiebrief graag tegemoet. Je kunt online solliciteren via: https://www.beljonwesterterp.nl/items/nl-nl/vacatures/algemeen-management/teammanager-plannen-projecten-groningen(externe link). De procedure wordt begeleid door Beljon Westerterp.

Voor nadere informatie over deze functie of de procedure kun je contact opnemen met:
Janine Smetsers
06-29624626
janine.smetsers@beljonwesterterp.nl

Vragen over de procedure van deze vacature?

Neem dan contact op met Eilana Maring, adviseur Werving en Selectie via 050 304 89 11 of werven@noorderzijlvest.nl.

Ben je enthousiast? Solliciteer direct!

Vul het sollicitatieformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Het formulier wordt geladen.

Dynamische waterwereld

Ben je een denker of juist een doener? Wij maken graag kennis met je. Bij het waterschap is geen dag namelijk hetzelfde!

Ontdek de organisatie

Medewerkers zittend op een bankje in het atrium van het hoofdgebouw Noorderzijlvest