Zie jij interne controle en auditing als een krachtig kwaliteitsinstrument dat bijdraagt aan betrouwbare processen en informatie? Wil jij meewerken aan een organisatie die ervoor zorgt dat we in Groningen en Noord-Drenthe veilig kunnen wonen, werken en leven? Dan is dit jouw kans!

Locatie

Aantal uur

36 uur per week

Salaris

Schaal 11, Minimum 4582, Maximum 6310

Interesse?

Je kunt reageren tot dinsdag 9 december 2025

Direct solliciteren

Sanne – Project- en portfoliomanage staat in de hal van het hoofdkantoor

Dit ga je doen?

Als adviseur Verbijzonderde Interne Controle/auditor ben je de bewaker van betrouwbare en transparante processen binnen het waterschap. Je zorgt dat de financiële en organisatorische processen op orde zijn, voert controles uit en analyseert gegevens om verbeterkansen te signaleren. Maar jouw werk gaat verder dan vinkjes zetten: je bent een kritische sparringpartner voor collega’s in de tweede lijn en draagt bij aan een optimale werking van het "Three Lines Model"  voor risicobeheersing en governance. Daarnaast denk je actief mee over efficiëntere werkprocessen. Door onderzoek en advies draag je bij aan een organisatie die rechtmatig, doelmatig en toekomstbestendig opereert.

En verder:

  • Je ontwikkelt beleidskaders en controle-documenten zoals interne controleplannen, maakt (fraude)risicoanalyses en verzorgt audits in de derde lijn. Je zorgt niet alleen voor de opzet, maar ook voor de implementatie en coördinatie binnen de organisatie.
  • Je doet onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur (art. 109a Waterschapswet) en voert audits uit op informatieveiligheid en privacy.
  • Je bespreekt uitkomsten van onderzoeken, adviseert leidinggevenden over verbeteringen en monitort de opvolging van aanbevelingen.
  • Je levert een bijdrage aan de rechtmatigheidsverantwoording namens het dagelijks bestuur.
  • Je coördineert en beoordeelt benchmarks zoals de Waterschapsspiegel.
  • Je volgt landelijke ontwikkelingen en onderhoudt een professioneel netwerk om jouw expertise actueel te houden.

Dit vragen we van jou

Je werkt gestructureerd, stelt kritische vragen en durft door te vragen. Met jouw innovatieve blik introduceer je nieuwe onderzoeksmethoden en data-analyse om processen continu te verbeteren. Met jouw expertise draag je bij aan een data-gedreven en goed functionerende organisatie. Of het nu gaat om de rechtmatigheid van uitgaven, de verantwoording richting het bestuur of het adviseren over interne verbeteringen – jij speelt een actieve rol. Met jouw overtuigingskracht weet je complexe boodschappen helder over te brengen.

Verder beschik je over:

  • minimaal hbo-werk- en -denkniveau op bedrijfskundig of accountancy gebied;
  • aantoonbare ervaring met onderzoeksmethodieken en het uitvoeren van (data)analyse, bij voorkeur binnen het publieke domein;
  • kennis van beheersmatige aspecten van de geautomatiseerde gegevensverwerking in het algemeen om de IT-controles in processen te kunnen beoordelen. Dit is een pre.

Dit bieden we jou

  • Een baan in een maatschappelijk relevant werkveld.
  • Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, met uitzicht op een vast dienstverband.
  • Een salaris van maximaal €6.310,-- bruto per maand (schaal 11) bij een werkweek van 36 uur.
  • Boven op je brutosalaris ontvang je 21% Individueel Keuze Budget (IKB). Dit kun je uit laten betalen of op een andere manier inzetten, bijvoorbeeld om extra verlof te kopen.
  • Een pensioenregeling bij het ABP-pensioenfonds.
  • Een goede balans creëren tussen werk en privé met onze thuiswerkmogelijkheden.
  • Een eigen budget van €6.000,- (onder 35 jaar €12.000,-) voor opleidingen en een vergoeding voor de reiskosten van woon-werkverkeer of een thuiswerkvergoeding.
  • Je standplaats is Groningen. Ons kantoor is goed bereikbaar met de fiets, openbaar vervoer of eigen auto.

Waar kom je te werken

Als adviseur VIC/auditor kom je te werken bij afdeling Financiën & Inkoop. Het team Financiën bestaat uit 14 medewerkers die samen werken aan de financiële administratie en verslaglegging (begrotingen, jaarrekeningen, rapportages), het bewaken van en adviseren over financiële processen en interne verbeteringen. Passend bij de verantwoordelijkheden en de uitgangspunten van het Three Lines Model, voer je je werkzaamheden functioneel uit onder de verantwoordelijkheid van de concerncontroller.

Is je interesse gewekt?

Ben je enthousiast en beschik je over de gevraagde kwaliteiten? Stuur ons je motivatie voorzien van CV via de sollicitatieknop uiterlijk 9 december 2025. De gesprekken vinden plaats op 15 december 2025.

 

  • Wil je meer weten? Neem dan contact op met John Lüschen, manager financiën en inkoop, 06-11708074
  • Als je bij ons komt werken moet je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) inleveren.

Jouw toekomstige afdeling en organisatie

Over Waterschap Noorderzijlvest

Waterschap Noorderzijlvest bevindt zich in een uniek gebied waarbij bodemdaling als gevolg van aardgaswinning en aardbevingen het waterbeheer aanzienlijk beïnvloeden. De gevolgen van deze ontwikkelingen als ook klimaatverandering hebben effect hebben op het (afval)watersysteem. Een stijgende zeespiegel, meer en langere perioden van hevige regen, afgewisseld met langdurige droogte, maar ook de opgaven op het vlak van duurzaamheid en nieuwe (probleem)stoffen: problemen die vragen om robuuste oplossingen. Wij willen dat ons (afval)watersysteem zo veel mogelijk natuurlijk functioneert en dat het voor de lange termijn klimaatbestendig, veerkrachtig en gezond is. Dit vraagt van ons passende en betaalbare maatregelen in een maatschappij die daarover mee wil praten en invloed op wil uitoefenen.

Om de uitdagingen van ons waterschap in goede banen te leiden, voeren we een organisatie optimalisatie door, zodat we beter in staat zijn om toekomstgericht en integraal te werken. We denken dat we hiermee een goede basis leggen om strategisch te denken, de plannen vervolgens te vertalen naar ons dagelijks werk en het werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren. En dat wordt steeds belangrijker in een maatschappij die verandert en veel van ons vraagt.

Vragen over de procedure van deze vacature?

Neem dan contact op met Eilana Maring, adviseur Werving en Selectie via 050 304 89 11 of werven@noorderzijlvest.nl.

Dynamische waterwereld

Ben je een denker of juist een doener? Wij maken graag kennis met je. Bij het waterschap is geen dag namelijk hetzelfde!

Ontdek de organisatie

Ben je enthousiast? Solliciteer direct!

Vul het sollicitatieformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.  Direct solliciteren