Werk jij graag aan stevige financiële processen en heb je oog voor detail én het grotere geheel? Wil je bijdragen aan een organisatie die elke dag werkt aan schoon water, droge voeten en een duurzame leefomgeving? Dan is deze rol iets voor jou. Als financial controller zorg je samen met collega’s voor een betrouwbare financiële basis én geef je richting aan verbetering en vernieuwing.

Locatie

Aantal uur

36 uur per week

Salaris

Schaal 10, Minimum 4134, Maximum 5605

Interesse?

Je kunt reageren tot maandag 8 december 2025

Direct solliciteren

Profielfoto Ruurd - Projectleider

Dit ga je doen?

Je versterkt de financiële basis van onze organisatie. Als financial controller zorg je ervoor dat onze interne financiële informatievoorziening op orde is en verder wordt doorontwikkeld. Je werkt nauw samen met de senior financieel beleidsadviseur, businesscontrollers, functioneel beheerders en administratief medewerkers om processen te verbeteren en informatie betrouwbaar en tijdig beschikbaar te maken.

Je richt je op het optimaliseren van ons financieel bedrijfsinformatiesysteem. Denk aan bestel- en betaalprocedures, begrotingen, meerjarenplanningen en investeringsvoorstellen. Je zorgt voor een goede vastlegging van begrotingswijzigingen en bouwt aan een robuust proces voor periode-afsluitingen. Hierdoor verbeter je de kwaliteit van de financiële administratie.  Je draagt bij en geeft uitvoering aan de doorontwikkeling van de interne controles en de relatie met de verbijzonderde interne controle (VIC) gericht op rechtmatigheids- en mandateringscontroles. Hierbij stem je af met de concerncontroller. Ook heb je een belangrijke rol richting de interim- en jaarrekeningcontrole door de accountant.

Je coördineert het werk van het team administratief medewerkers, waarbij je stuurt op kwaliteit en uniformiteit. Tegelijkertijd breng je overzicht, consistentie en structuur in een omgeving waar nog niet alles vastligt. Dat vraagt initiatief, betrokkenheid en het vermogen om anderen mee te nemen in veranderingen. Met jouw inzet zorgen we voor een betrouwbare financiële huishouding en creëren we de randvoorwaarden voor goed bestuur, verantwoorde keuzes en maatschappelijke impact.

Dit vragen we van jou

Je bent analytisch en zorgvuldig, met een scherp oog voor processen en het vermogen om hoofd- van bijzaken te scheiden. Je werkt nauwkeurig en ziet continu verbeterkansen, die je niet alleen signaleert maar ook concreet maakt en samen met anderen realiseert. Je neemt initiatief, toont eigenaarschap en behoudt overzicht, ook in situaties waarin nog niet alles is uitgewerkt. Daarnaast begeleid je collega’s inhoudelijk en procesmatig, bewaakt de kwaliteit en creëert ruimte voor ontwikkeling binnen het team.

Verder beschik je over:

  • Een afgeronde hbo- of wo-opleiding in bedrijfseconomie, accountancy of een vergelijkbaar vakgebied;
  • Sterke affiniteit met financiële processen en informatiesystemen;
  • Ervaring met het begeleiden of aansturen van teamleden;
  • Ervaring als controller in de publieke sector is een pre.

Dit bieden we jou

  • Een baan in een maatschappelijk relevant werkveld
  • Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op een vast dienstverband.
  • Een salaris van maximaal €5605,- bruto per maand (schaal 10) bij een werkweek van 36 uur.
  • Boven op je brutosalaris ontvang je 21% Individueel Keuze Budget (IKB), dit kun je uit laten betalen of op een andere manier inzetten, bijvoorbeeld om extra verlof te kopen.
  • Een baan in een maatschappelijk werkveld.
  • Een pensioenregeling bij ABP-pensioenfonds.
  • Een goede balans creëren tussen werk en privé met onze thuiswerkmogelijkheden.
  • Een eigen budget van € 6.000,- (onder 35 jaar €12.000,-) voor opleidingen en een vergoeding voor de reiskosten van woon-werkverkeer of een thuiswerkvergoeding.
  • Je standplaats is Groningen. Ons kantoor is goed bereikbaar met de fiets, openbaar vervoer of eigen auto.

Waar kom je te werken

Als financial controller kom je te werken in het team Financiën. Dit team bestaat uit ongeveer 14 medewerkers die samen werken aan de financiële administratie en verslaglegging (begrotingen, jaarrekeningen, rapportages), bewaken en adviseren over financiële processen en interne verbeteringen.

Is je interesse gewekt?

Ben je enthousiast en beschik je over de gevraagde kwaliteiten? Stuur ons je motivatie voorzien van CV via de sollicitatieknop uiterlijk 8 december 2025. De gesprekken vinden plaats op 16 december 2025.

 

  • Wil je meer weten? Neem dan contact op met John Lüschen, teammanager financiën en inkoop, 06-11 70 80 74.
  • Als je bij ons komt werken moet je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) inleveren.

Jouw toekomstige afdeling en organisatie

Over Waterschap Noorderzijlvest

Waterschap Noorderzijlvest bevindt zich in een uniek gebied waarbij bodemdaling als gevolg van aardgaswinning en aardbevingen het waterbeheer aanzienlijk beïnvloeden. De gevolgen van deze ontwikkelingen als ook klimaatverandering hebben effect hebben op het (afval)watersysteem. Een stijgende zeespiegel, meer en langere perioden van hevige regen, afgewisseld met langdurige droogte, maar ook de opgaven op het vlak van duurzaamheid en nieuwe (probleem)stoffen: problemen die vragen om robuuste oplossingen. Wij willen dat ons (afval)watersysteem zo veel mogelijk natuurlijk functioneert en dat het voor de lange termijn klimaatbestendig, veerkrachtig en gezond is. Dit vraagt van ons passende en betaalbare maatregelen in een maatschappij die daarover mee wil praten en invloed op wil uitoefenen.

Om de uitdagingen van ons waterschap in goede banen te leiden, voeren we een organisatie optimalisatie door, zodat we beter in staat zijn om toekomstgericht en integraal te werken. We denken dat we hiermee een goede basis leggen om strategisch te denken, de plannen vervolgens te vertalen naar ons dagelijks werk en het werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren. En dat wordt steeds belangrijker in een maatschappij die verandert en veel van ons vraagt.

Vragen over de procedure van deze vacature?

Neem dan contact op met Eilana Maring, adviseur Werving en Selectie via 050 304 89 11 of werven@noorderzijlvest.nl.

Ben je enthousiast? Solliciteer direct!

Vul het sollicitatieformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.  Direct solliciteren

Dynamische waterwereld

Ben je een denker of juist een doener? Wij maken graag kennis met je. Bij het waterschap is geen dag namelijk hetzelfde!

Ontdek de organisati