Informatie van het waterschap opvragen (Woo)
Het waterschap deelt veel informatie. We doen dat actief via bijvoorbeeld allerlei stukken en besluiten die we online openbaar maken. We reageren daarnaast op vragen die we krijgen. Vaak kunnen we vlot op deze vragen antwoorden. Het gebeurt ook dat we formele verzoeken om informatie krijgen. De beantwoording heeft dan een wat langere doorlooptijd. Dan volgen we de procedure volgens de Wet open overheid (Woo).
Veel informatie is al openbaar
Je vindt deze informatie op verschillende plekken:
- Op onze website, bijvoorbeeld onder Beleid en regels. Hier vind je wet- en regelgeving, beleidsstukken, plannen, jaarverslagen, het meest recente jaarplan en rapporten.
- In ons Waterschapsblad, via officiële bekendmakingen. Hier publiceren we regels, besluiten, vergunningen en aanvragen.
- Verslagen en agenda’s van vergaderingen, via bestuurlijke informatie.
De agenda's en de besluitenlijsten van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur staan in het iBabs publieksportaal Je vindt hier ook alle voorstellen waarover het algemeen bestuur besluit.
Kun je iets niet vinden?
Mis je informatie of kun je het niet vinden op de website, in het Waterschapsblad of tussen de vergaderstukken? Dan kun je contact opnemen met onze Woo-contactpersoon. Stuur een e-mail naar info@noorderzijlvest.nl of bel 050 304 8911 en vraag naar de Woo-contactpersoon.
Woo-contactpersoon
Deze contactpersoon helpt zoeken naar de juiste documenten. Soms kunnen we de gevraagde documenten toesturen zonder dat een officieel Woo-verzoek nodig is. Dat gaat vaak sneller. Als je later toch een officieel verzoek wilt indienen, mag dat natuurlijk alsnog.
Woo-verzoek indienen
Als je informatie wilt opvragen die (nog) niet openbaar is, kun je een formeel verzoek doen. Dat doe je op basis van de Wet open overheid (Woo). Op het moment dat wij de gevraagde informatie openbaar maken, is die informatie beschikbaar voor iedereen. Bijvoorbeeld via onze website.
Hoe dien je een Woo-verzoek in?
Je kunt op twee manieren een Woo-verzoek indienen:
- Digitaal via het webformulier op onze website. Dat mag via DigiD; dat hoeft niet. Je kunt ook zonder DigiD inloggen. Voor organisaties vragen we eHerkenning te gebruiken.
- Per post: stuur je verzoek naar Waterschap Noorderzijlvest, Postbus 18, 9700 AA Groningen.
Let op: je kunt geen Woo-verzoek indienen via e-mail.
Wat moet je in je Woo-verzoek zetten?
Zorg dat je verzoek aan deze drie voorwaarden voldoet:
- Beschrijf helder en duidelijk welke informatie je wilt ontvangen.
- Geef aan over welke periode de gevraagde informatie gaat.
Hoe preciezer je bent, hoe sneller we je kunnen helpen.
Is je verzoek niet duidelijk?
Dan nemen we contact met je op. We wachten dan met behandelen tot je extra uitleg hebt gegeven. Als je verzoek compleet is, nemen we het in behandeling.
Telefonisch contact
We vragen bij het indienen van het Woo-verzoek naar een telefoonnummer. Je mag dat aan ons doorgeven; het hoeft niet. Met een telefoonnummer kunnen we sneller schakelen bij eventuele onduidelijkheden. Telefonisch contact over een Woo-verzoek doet niets af aan de formele termijnen die staan voor het behandelen van een Woo-verzoek.
Hoe verloopt de procedure?
- Je krijgt een bevestiging van je verzoek binnen een paar dagen. Meer hierover lees je in onze servicenormen.
- De Woo-contactpersoon neemt contact met je op om uit te leggen hoe het proces werkt en informeert je over de voortgang.
- Je krijgt binnen vier weken een besluit. Soms verlengen we deze termijn met twee weken. Als dat zo is, laten we je dit op tijd weten.
- Soms vragen we andere betrokkenen om hun mening. Als jouw verzoek ook over andere mensen of organisaties gaat, krijgen zij de kans om te reageren. In die tijd pauzeren we de behandeling.
- Is er heel veel informatie nodig? Dan maken we samen afspraken over hoe en wanneer je de informatie krijgt.
Zijn er uitzonderingen?
Soms mogen we bepaalde informatie niet geven. Bijvoorbeeld:
- Persoonsgegevens;
- Gegevens van bedrijven;
- Informatie die financiële schade kan veroorzaken;
- Persoonlijke meningen of overwegingen in interne stukken.
Deze uitzonderingen staan in artikel 5.1 en 5.2 van de Woo.
Moet je betalen?
Meestal is een Woo-verzoek gratis. Alleen als je papieren kopieën van documenten wilt, kunnen we kosten rekenen. Dit gebeurt altijd in overleg met jou.
Niet eens met het besluit?
Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je binnen zes weken bezwaar maken.
Meer weten?
Toegekende Woo-verzoeken
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden.